דגמי מנבטות ביתיות ידניות וחשמליות לגידול מגוון נבטים רעננים וטריים

  • היתרונות הבריאותיים בנבטים

הרשמה לסדנת בישול וטעימות ללא תשלום

מלאו את הפרטים שלכם כאן למטה ונחזור אליכם בהקדם עם פרטים נוספים

למה נבטים? יתרונות בריאותיים של נבטי ברוקולי , נבטי צנונית ועוד

נבט הוא השלב הראשון בחייו של הצמח, ימים ספורים לאחר שקליפתו נבקעה. בשלב זה של חיי הצמח הוא מכיל פי 10-50 יותר ויטמינים מינרלים, חומצות אמינו ואנזימים מבכל שלב אחר. מעבר לפן הבריאותי, הנבטים מאוד טעימים, פריכים ועסיסיים. טעמיו משתנים מסוג לסוג: מתוקים, חריפים, פיקנטיים וטעמים נוספים. ניתן להוסיפם לסלט, לסנדוויצ'ים לסושי, ולמגוון מאכלים נוספים.

סוגי נבטים

בבית ניתן לגדל מגוון רב של נבטים, שאינם נמכרים בחנויות ובבתי טבע. לכל אחד מהסוגים יש תכונות בריאותיות משלו:

נבטי צנונית

נבטי צנון – שייך למשפחת הכרובים. הם מסייעים בהוצאת ליחה מהגוף ולכן מומלצים כנגד שפעת, בעיות בסינוסים, ברונכיט, שיעול, ואסתמה. נבטי צנונית מומלצים לאכילה בתקופת החורף להגנה מפני הצטננויות. נבטים אלו מכילים חומרים משתננים אפקטיביים היעילים לבעיות במערכת השתן ובכליות. נבטי צנונית מועילים רבות למערכת העיכול. יש להם תכונה מחממת, המסייעת בהוצאת ליחה וניקוי, אשר כולל לעיתים גם תולעים. בנוסף, הם גם נוגדי ריקבון. אכילה מוגזמת של נבטי צנונית עלולה לגרום לבחילות והקאות. לעומת זאת, אכילה בכמות קטנה משפרת את התיאבון.

 

נבטי ברוקולי ומשפחת הכרוביים

כרוב וברוקולי – למשפחת הכרובים שייך גם צנון וחרדל. נבטים ממשפחת כרובים הם מלאי סיבים ומקור טוב של מינרלים וויטמינים במיוחד אשלגן, גפרית, וויטמינים A, Eו- C. נבטים אלו גם מסייעים במקרי דלקות ונפיחויות. נבטי ברוקולי וכרוב ידועים כמונעים החזקים של הסרטן, הם מכילים חומרים אנטי-סרטניים ואנזימים הפעילים כנגד גידולים סרטניים. במיוחד יעיל נגד סרטן מעי הגס וסרטן הקיבה אבל על פי בדיקות תזונתיות של אוכלוסיות, נמצא גם יעיל גם במניעת סרטן הערמונית, סרטן הריאות וסרטן בשלפוחית השתן. נבטי כרוב וגם נבטי ברוקולי עשירים מאוד באנזימים ולכן הם מסיעים בזירוז של סילוק רעלים מהגוף.

 

נבטי אלפלפא

אלפלפא – אספסת ידועה כמזון לחיזוק הגוף ולהחלמה מהירה כי היא עשירה בוויטמינים, מינרלים ופרוטאינים. שנים רבות השתמשו באספסת כנגד בעיות מפרקים, סכרת, ראומטיזם, אולקוס ולהגברת החלב אצל אמהות מניקות. בשנות שלושים החלו חוקרים להתעניין יותר ויותר באספסת וגילו שהיא מכילה ויטמין K, האחראי על קרישת הדם. מחקרים הראו גם שסיבים באספסת מוציאים כולסטרול החוצה מהעורקים וממיסים אותו. נוסף לזה היא מכילה כמות גדולה של ויטמינים ומינרלים וחלבון: ויטמיןA, Bקומפלקס, ויטמין E, סידן, ברזל, מגנזיום, אשלגן, זרחן, ועוד. באספסת קיים גם חומר דמוי אסטרוגן ומספר מחקרים מראים שיש בו פוטנציאל למניעת סרטן שד.

 

נבטי חמניה

חמניות – זרעי חמניות עשירות בזרחן וסידן (מינרלים אלו חשובים לעצמות ולשיניים, מסייעים בפעולת עיכול של שומנים ופחמימות וטובים גם לשרירים, ולמערכת העצבים). זרעי חמניות עשירים גם בברזל (חשוב לדם), בנחושת (חשובה בכמויות קטנות לספיגת ברזל), ביוד (מינרל חשוב המצוי לרוב באצות ים), באשלגן (מינרל דומיננטי ברקמת המוח וחשוב לפעולת מערכת העצבים), ובמגנזיום (החשוב לשרירים, למוח ולריאות). הזרעים מכילים 30% חלבון ומהווים מקור טוב לניאצין (ויטמין טוב לעור). זרעי חמניות מכילים גם כמות גבוהה של ויטמין D אשר הנו נדיר בירקות. ברפואה עממית, נעשה שימוש בסירופ עלי חמניות לטיפול במלריה, בעיות בריאות, כאבי גרון, שיעול, ברונכיט ומחלות של הכליות.

 

  • נבטי צנונית
  • הנבטי ברוקולי - הנבטה ביתית