היתרונות הבריאותיים בנבטים

למה נבטים? יתרונות בריאותיים של נבטי ברוקולי , נבטי צנונית ועוד

 

Sprouts-Benefit-3-New-Horizon-Health-Magazine---750-450

 

מדוע כדאי לאכול נבטים?

היתרונות העיקריים הם טעמם של הנבטים ותרומתם לבריאות.

היתרון באכילה של נבטים הוא שבשלב זה של חיי הצמח הוא מכיל פי 10-50 יותר ויטמינים מינרלים, חומצות אמינו ואנזימים מבכל שלב אחר בחיי הצמח. מעבר לפן הבריאותי, הנבטים גם מאוד טעימים, פריכים ועסיסיים. מגוון טעמי הנבטים רחב ביותר: מתוקים, חריפים, פיקנטיים וטעמים נוספים. ניתן להוסיפם לסלט, לסנדוויצ'ים לסושי, ולמגוון מאכלים נוספים.

מדוע אכילת נבטים חשובה גם למי שלוקח תוספי מזון?

הבעיה העיקרית בתוספי מזון (מעבר לעלותם הגבוהה) היא יכולת הגוף לספוג אותם. גוף האדם בנוי לעיכול ולספיגה של מרכיבי מזון, ויטמינים ומינרלים בעיקר מן הצומח, בתנאי שהמזון לא חומם, כלומר, כל עוד האנזימים המסייעים בפירוקו, עיכולו וספיגתו בגוף, עדיין פעילים בצמח. תוספי המזון, בעיקר הסינטטיים (מרבית התוספים הם סינטטיים) קשים לספיגה בגוף. הנבטים לעומת זאת, מלאים בויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו (מהם הגוף בונה חלבונים), ואנזימים בתצורה הזמינה לגוף. הנבטים קלים לעיכול. מכיוון שאילו הם צמחים צעירים, המבנה העדין של התאים ממנו הם בנויים מאפשר שחרור של מרכיבי תזונה ביתר קלות. מרכיבי התזונה הינם בתצורה טבעית, ושפע האנזימים מאפשר עיכול וספיגה קלים גם לאנשים הסובלים ממערכת עיכול חלשה

 

סוגי נבטים

בבית ניתן לגדל מגוון רב של נבטים, שאינם נמכרים בחנויות ובבתי טבע. לכל אחד מהסוגים יש תכונות בריאותיות משלו:

 

נבטי צנונית

נבטי צנון – שייך למשפחת הכרובים. הם מסייעים בהוצאת ליחה מהגוף ולכן מומלצים כנגד שפעת, בעיות בסינוסים, ברונכיט, שיעול, ואסתמה. נבטי צנונית מומלצים לאכילה בתקופת החורף להגנה מפני הצטננויות. נבטים אלו מכילים חומרים משתנים אקטיביים היעילים לבעיות במערכת השתן ובכליות. נבטי צנונית מועילים רבות למערכת העיכול. יש להם תכונה מחממת, המסייעת בהוצאת ליחה וניקוי, אשר כולל לעיתים גם תולעים. בנוסף, הם גם נוגדי ריקבון. אכילה מוגזמת של נבטי צנונית עלולה לגרום לבחילות והקאות. לעומת זאת, אכילה בכמות קטנה משפרת את התיאבון.

Sprouts-Benefit-1-New-Horizon-Health-Magazine---750-450

 

נבטי ברוקולי ומשפחת הכרוביים

כרוב וברוקולי – למשפחת הכרוביים שייכים גם צנון וחרדל. נבטים ממשפחת הכרוביים הם מלאי סיבים ומקור טוב של מינרלים וויטמינים במיוחד אשלגן, גפרית, וויטמינים A, E ו- C. נבטים אלו גם מסייעים במקרי דלקות ונפיחויות. נבטי ברוקולי וכרוב ידועים כמונעים החזקים של הסרטן, הם מכילים חומרים אנטי-סרטניים ואנזימים הפעילים כנגד גידולים סרטניים. במיוחד יעיל נגד סרטן מעי הגס וסרטן הקיבה אבל על פי בדיקות תזונתיות של אוכלוסיות, נמצא גם יעיל במניעת סרטן הערמונית, סרטן הריאות וסרטן בשלפוחית השתן. נבטי כרוב וגם נבטי ברוקולי עשירים מאוד באנזימים ולכן הם מסיעים בזירוז של סילוק רעלים מהגוף.

 

נבטי אלפלפא

אלפלפא – אספסת ידועה כמזון לחיזוק הגוף ולהחלמה מהירה כי היא עשירה בוויטמינים, מינרלים וחלבונים. שנים רבות השתמשו באספסת כנגד בעיות מפרקים, סכרת, ראומטיזם, אולקוס ולהגברת החלב אצל אמהות מניקות. בשנות שלושים החלו חוקרים להתעניין יותר ויותר באספסת וגילו שהיא מכילה ויטמין K, האחראי על קרישת הדם. מחקרים הראו גם שסיבים באספסת מוציאים כולסטרול החוצה מהעורקים וממיסים אותו. נוסף לזה היא מכילה כמות גדולה של ויטמינים ומינרלים וחלבון: ויטמין A, קומפלקס ויטמיני B, ויטמין E, סידן, ברזל, מגנזיום, אשלגן, זרחן, ועוד. באספסת קיים גם חומר דמוי אסטרוגן ומספר מחקרים מראים שיש בו פוטנציאל למניעת סרטן שד.

 

נבטי חמניה

חמניות – זרעי חמניות עשירות בזרחן וסידן (מינרלים אלו חשובים לעצמות ולשיניים, מסייעים בפעולת עיכול של שומנים ופחמימות וטובים גם לשרירים, ולמערכת העצבים). זרעי חמניות עשירים גם בברזל (חשוב לדם), בנחושת (חשובה בכמויות קטנות לספיגת ברזל), ביוד (מינרל חשוב המצוי לרוב באצות ים), באשלגן (מינרל דומיננטי ברקמת המוח וחשוב לפעולת מערכת העצבים), ובמגנזיום (החשוב לשרירים, למוח ולריאות). הזרעים מכילים 30% חלבון ומהווים מקור טוב לניאצין (ויטמין טוב לעור). זרעי חמניות מכילים גם כמות גבוהה של ויטמין D אשר הנו נדיר בירקות. ברפואה עממית, נעשה שימוש בסירופ עלי חמניות לטיפול במלריה, בעיות בריאות, כאבי גרון, שיעול, ברונכיט ומחלות של הכליות.

היתרונות בהנבטה ביתית לעומת קנייה של נבטים:

קיימים מספר יתרונות לגידול ביתי של נבטים על פני קנייתם:

 כלכלי– הזרעים צומחים לכדי פי 7-15 ממשקלם. החיסכון הכלכלי בגידול של נבטים הנו פי 3-4 ביחס לקנייתם בחנות.
 טריות– מכיוון שהנבטים נאכלים סמוך מאוד לקטיפתם, אין אבדן של מרכיבי תזונה הנובע משהיה ממושכת על מדפים בחנות. גידול ביתי מאפשר נבטים ברמת טריות שלא ניתן לקבלה בכל דרך אחרת.
 מבחר – מבחר הסוגים האפשרי בגידול ביתי גדול לעין ערוך ממבחר הנבטים שתוכל למצוא בחנויות. מבחר האפשרויות לנבטים הוא עצום: צנון, ברוקולי, כרוב, שום, בצל, חמניות, עשב חיטה, מונג, חילבה, אלפלפא, תלתן, עדשים, חומוס ועוד ועוד (את מרביתם לא ניתן להשיג לקניה. גם לא בחנויות הטבע).
 אורגני – גידול ביתי אורגני ללא ריסוסים וללא כימיקלים.
 כיף – גידול נבטים יכול להיות חוויה. כבני אדם, אנו אוהבים להכניס "ירוק" לחיינו ולסביבתנו. עבור הילדים גידול של נבטים יכול להיות חוויה לימודית, ותסייע להרגילם לתזונה בריאה.

 

*** התכנים ו/או המאמרים ו/או המידע המתפרסמים באתר ו/או בפרסומים אחרים, אינם מהווים יעוץ רפואי ו/או מקצועי ו/או תחליף לייעוץ כזה ואינם בגדר המלצה או עצה רפואית או חוות דעת רפואית או אבחנה רפואית. כל מטרתם, לספק מידע ו/או העשרה ו/או הרחבת ידע אישי ומומלץ בטרם יישום ו/או עשיית כל שימוש במידע כאמור, לפנות לקבלת ייעוץ אישי ו/או פרטני ע"י בעל מקצוע מומחה (לרבות רופא, תזונאי וכד') ו/או לערוך בדיקות מקדימות הולמות.