אפיה בריאה – השפעת הכלים וחומרי הגלם

תבניות אפיה מסיליקון פלטינום

טיפים ודגשים לבחירת תבנית אפיה בריאה וטובה למשפחה שלכם

עוגות, עוגיות, קישים, פשטידות, פיצות – מי מאתנו לא אופה בבית באופן קבוע? לצד אביזרי המטבח הרבים העומדים היום לרשות האופים החובבים, תבניות האפייה נשארו אביזר האפייה הבסיסי והחשוב ביותר במטבח ועל כן, חשוב להקפיד על האיכות שלהן.

מהי תבנית אפייה איכותית וכיצד תזהו אותה?

תבניות האפייה הקיימות בשוק נבדלות זו מזו בייעוד, בצורה, בגודל, בחומר הגלם וברמת האיכות כמובן. אם אתם מעוניינים לרכוש תבנית אפייה איכותית, בדקו והשוו בין האלטרנטיבות תוך התייחסות לתכונות הבאות:

  • עמידות לאורך זמן
  • תחזוקה קלה המפשטת את תהליך העבודה במטבח.
  • אפשרות לאפייה בריאה

מכיוון שאיכות נמדדת גם בפרטים הקטנים, שימו לב גם לרמת הגימור, איכות הצבע ואפילו אריזת התבנית.

חומר הגלם של תבנית האפייה משפיע על איכותה

תבניות האפייה נחלקות לסוגים שונים, בהתאם לחומר הגלם ממנו הן מיוצרות:

תבניות אפיה מסיליקון – תבניות אפייה גמישות ואיכותיות, מתאימות לטמפרטורות גבוהות מאד ונמוכות מאד, משמשות להכנת מגוון רחב של מאפים וקינוחים, אפויים וגם קפואים

תבניות אפיה מתכת – תבניות בעלות רמה גבוהה של הולכת חום. מתאימות להתמודדות עם אפייה בטמפרטורות גבוהות. תבניות המתכת מתחממות מהר ואינן מבודדות, לכן קשה לאחוז בהן ויש להמתין להתקררותן טרם הכנסה למקרר. קיימות גם תבניות מברזל, שהנן כבדות מאד. בשל הזמן הרב שלוקח לתבנית להתחמם, משך זמן האפייה בתבניות ברזל הינו ארוך מאד.
תבנית פיירקס מזכוכית – תבניות איכותיות, אך שבירות וכבדות יחסית.
תבניות אמייל/פורצלן/קרמיקה – תבניות אפייה איכותיות ומעוצבות, כבדות מאד, מאתגרות באחסון ושבירות.

לגבי תבניות אפיה חד פעמיות, קיימת המלצה גורפת לוותר על תבניות אפיה חד פעמיות עשויות אלומיניום, שכן האלומיניום משתחרר בזמן החימום ונספג במזון.

העיקר הבריאות

מבין המאפיינים השונים המשפיעים על איכות תבנית האפייה, ללא ספק המאפיין החשוב ביותר לדירוג איכות התבנית הוא הבריאות, לו קיימים שני היבטים:

  1. בחירה בחומר גלם לאפיה איכותי שאינו מזיק לבריאות
  2. שימוש מועט בשמן – במסגרת המודעות הגבוהה לתזונה מיטיבה וההקפדה על כללי אפייה בריאה: בחירה במרכיבים מזינים, הפחתה של חומרים משמרים ומייצבים, צבעי מאכל וסוכרים, נשאף לבחור בתבנית אפייה המאפשרת שימוש מועט בשמן (או אפילו הימנעות משמן).

תבניות אפיה מסיליקון מובילות מהפיכה בעולם האפייה

הסיליקון , חומר גלם ייחודי וגמיש ממנו ניתן להכין מגוון מוצרים, בגדלים, צבעים וצורות שונות, כבש את המטבח הישראלי. מעבר לעובדה שמדובר בתבניות אפייה צבעוניות ומעוצבות, תבניות אפיה מסיליקון נמצאו כעונות על קריטריונים חשובים בתחום האיכות:

  • עמידות לאורך זמן
  • גמישות אך שומרות על צורתן
  • מאפשרות חילוץ קל של המאפה – באמצעות לחיצה קלה וקיפול הצדדים וללא “מאבק”
  • קלות משקל
  • קלות לאחסון
  • קלות לניקוי – בניגוד לתבניות הפיירקס או המתכת, את תבניות הסיליקון מספיק לטבול במים וסבון כלים לניקוי מושלם ופשוט
  • אינן שבירות
  • אינן מחלידות

תבנית אפייה מסיליקון היא בחירה מצוינת רק אם מדובר בסיליקון איכותי

אם החלטתם לרכוש תבנית אפייה מסיליקון חשוב שתוודאו כי מדובר בסיליקון איכותי ובטוח לכל סוגי המזון, שכן הסיליקון משמש תעשיות שונות, לא רק את תעשיית המזון.

בשוק קיימים יצרנים המשתמשים בחלופות זולות על מנת להוזיל את עלויות הייצור. יצרנים אלו מכניסים לסיליקון חומרים זולים כגון גיר ופראוקסידים (זרזים זולים לקיצור משך הייצור), הגורמים לריח רע.

השתמשו בטיפים הבאים על מנת לוודא שבחרתם בסיליקון איכותי:

  • בדקו שמדובר ביצרן מוכר ואמין, עדיפות ליצרן אירופאי
  • בדקו כי למוצר קיים תו תקן (עדיף תו תקן אירופאי)
  • הריחו את התבנית – אם אתם מריחים ריח לוואי מתבניות הסיליקון, אל תרכשו אותה.
  • רכשו תבנית סיליקון אחת ובדקו אותה – אחרי השימוש בתבנית הסיליקון הראשונה תוכלו לבדוק האם תכונות הסיליקון אכן נשמרו: התבנית עמידה לחום, לא משנה את צורתה (לא סובלת מ”גמישות יתר”), הבלילה לא נדבקת לתבנית, התבנית לא נקרעת או ניזוקה במהלך האפייה וכו’. בדקו גם אם ניקיון התבנית מהיר וקל וכולל טבילה במים וסבון בלבד. אם אתם מוצאים עצמכם, משפשפים ו”נאבקים” בלכלוך, כנראה מדובר בסיליקון פחות איכותי.

יש סיליקון ויש סיליקון פלטינה®

בניגוד מוחלט ליצרנים העושים שימוש בסיליקון לא איכותי, נמצאת חברת Lurch  הגרמנית והמובילה בתחום האפייה שעמלה על פיתוח בלעדי של הסיליקון פלטינה® – סיליקון חזק ועמיד שזור במתכת פלטינה, המקנה לתבניות האפייה של Lurch גמישות וחוזק יוצאי דופן. מעבר לחוזק, ללא ספק התכונה החשובה ביותר של סיליקון פלטינה® היא העובדה שאינו משפיע על המזון.

0