דיטוקס – דיאטת ניקוי רעלים

דיטוקס זה דיאטת ניקוי רעלים המאפשרת לנקות את הגוף שלנו מרעלים באופן טבעי.

מאת: עינב בורשטיין – יועצת ומנחה לרפואה טבעית

 

מה זה דיטוקס?

דיטוקסיפיקציה או ניקוי רעלים הפך לאחרונה לטרנד תזונתי עד שנדמה שכמעט כל אחד מאיתנו כבר הספיק בשלב כזה או אחר להחליט שהגיע הזמן להתנסות בו, מתישהו.

אז שניה לפני ההתנסות ולמי שעדיין לא מבין לגמרי את הטרנד כדאי לדעת שדיטוקס זו פשוט מילה אלגנטית ל”ניקיונות פסח” לגוף! בדיוק כך!

דיטוקס הוא דיאטת ניקוי רעלים שמטרתה לפלוט החוצה את כל ה”חמץ” – הרעלים, שהצטברו בגופנו לאורך זמן. ואם ברעלים עסקינן זה המקום להבדיל בין רעלים פר אקסלנס, כדוגמת התפוח המורעל של שלגיה הבלתי נשכחת, לבין הרעלים המצטברים בגופנו במהלך השנים.

הרעלים מהקבוצה הראשונה הם אותם רעלים מסוכנים ומסומנים אשר גורמים בטווח המיידי לפציעה, למחלה או אף למוות. הרעלים מהקבוצה השנייה, לעומתם, אלה המצטברים בגופנו, מסוכנים פחות, אך עם זאת עלולים לגרום לנזק בטווח הארוך יותר. מה שאומר שלמרות שהם אינם מסומנים על ידי הגולגולת והעצמות המאיימות, גם לגביהם כדאי מאוד להיות עם יד על הדופק, בין אם מדובר ב”רעלים מבית” הנוצרים בגוף עצמו:

  • הורמוני סטרס כגון קורטיזול,
  • שיירים של חילוף החומרים
  • או צמיחת יתר של חיידקים רעים, וטפילים במעיים שלנו

ובין אם מדובר ב”רעלים מבחוץ”:

  • חומרי הדברה,
  • תרופות, מזונות מהחי,
  • מזונות מעובדים ומתועשים,
  • זיהום אוויר,
  • מוצרי קוסמטיקה,
  • מתכות כבדות ועוד.

“הרעלים מבחוץ” התרחבו והתרבו בד בבד יחד עם הקידמה והטכנולוגיה ולצד היתרונות הרבים יש גם יש לא מעט חסרונות בדמות תוצרי לוואי, כאשר הנפגע העיקרי הוא הגוף שלנו. אבל! וזה אבל גדול – אל חשש, עוד לא אבדה תקוותנו, ואת אותם הרעלים שפלשו לגופנו והשתקעו בו ניתן בחלט לגרש חזרה כלעומת שבאו. תשאלו את עצמכם איך? דיטוקס!

ישנם 2 סוגי רעלים:

“מסיסי המים” ו-“מסיסי השומן”. הרעלים מסיסי המים אינם יכולים לחדור לתאים, הודות לממברנת התא העוטפת כל תא בגופנו ומורכבת משכבה כפולה של חומצות שומן. הרעלים מסיסי השומן מאידך יכולים לפעפע דרך ממברנת התא ולכן מסוכנים יותר.

ניקוי רעלים ביתי – איך מתבצע ניקוי רעלים באופן טבעי בגופנו?

ישנם 3 שחקנים עיקריים בכל הנוגע לכך:

  1. המערכת הלימפטית,
  2. הכליות
  3. והכבד

שלושת האיברים/מערכות האלו יודעים לעבוד בהרמוניה מושלמת במתכונת של 24/7. השחקנית הראשונה המתחילה את התהליך של ניקוי הרעלים היא מערכת הלימפה או אם תרצו מעין “צנרת” מסועפת אשר סופגת מהרקמות אל מחזור הדם שלנו את כל הפסולת והרעלים.

משם, בהנחה שה”צנרת” אכן עובדת ללא פגם וללא רבב, נכנסים לתמונה 2 השחקנים/האיברים הנוספים כאשר כל אחד מהם אחראי על סוג אחר של רעלים.

הכליות – מפנות את הרעלים המסיסים במים, בשיטת “החשוד המיידי” – כל החומרים המגיעים לדם חשודים כרעילים אלה אם יוכח אחרת!

הכבד – המשול ברפואה הסינית לראש הצבא, ובצדק, עובד כמכונה חכמה ומשומנת להפליא כאשר באחריותו להיפטר מכל הרעלים מסיסי השומן. ומשהבנו את המנגנון הטבעי של גופנו שבכוחו לסלק את הרעלים נשאלת השאלה המתבקשת:

מדוע בכלל צריך דיטוקס?

האם הטרנד הכול כך פופולרי הוא בעצם טרנד שיווקי מיותר? בהחלט לא!

אורח החיים המערבי לא לגמרי יתקשה למצוא את מקומו בשבירת שיאי גינס בכל הקשור לכמות הרעלים הטמונים בו, רעלים שלא היו בעבר ולא מוכרים לגוף, מה שהופך את עבודתו של הכבד למשימה כמעט בלתי אפשרית ובמקרים קיצוניים אף יותר לקריסה של הכבד ולמחלות.

אל תעשו ניקוי קעלים רק בגלל שהיום זה טרנד פופולרי!

 

 

למי מאיתנו מומלץ לעשות דיטוקס?

לרובנו המכריע! ובאופן מפתיע גם לאלה ששומרים על אורח חיים בריא, וכדי להבין מדוע כך הם פני הדברים ננסה לבחון לרגע חלק מיום שגרתי בחיינו:

השעון המעורר – או כפי שריטה שרה: “עבד של הזמן… זה השעון שמדכא את העיקר”, עוד לא קמנו מהמיטה ובגוף שלנו כבר נאגר סטרס. הסיבה לכך היא שגופנו לא מתוכנת להתעורר לצלצול חזק וטורדני, אלה בדיוק להיפך, ברגיעה, באופן טבעי ובקצב שלו. מומחים אף ממליצים לקום מהמיטה לאט לאט ולא ב”זבנג וגמרנו”.

המשימה הבאה – צחצוח שיניים ושטיפת הפנים. מכיוון שברעלים עסקינן כאן המקום לציין שהמים רחוקים כיום מלהיות מי באר צלולים רוויים במינרלים. המים שלנו מכילים במקרה הטוב פלואוריד ובמקרה הטוב פחות גם שיירי אנטיביוטיקה, הורמונים ומתכות כבדות שלא לדבר על משחת השיניים הרוויה בכימיקלים.

המשכנו לקפה של הבוקר – כי הרי אי אפשר בלעדיו. הקפה מכיל כאמור קפאין ואותו קפאין בשל מבנהו הכימי עובר בקלות את מחסום הדם – מוח (מחסום ה-BBB) ומשם מגיע למוח שלנו ומשפיע על פעילות מערכת העצבים המרכזית. המשמעות היא שכאשר הוא נצרך בכמויות גבוהות (מעל 6 כוסות ביום ובגישה המחמירה יותר מעל 3 כוסות) הוא עשוי להזיק לנו, וכידוע רובנו חוטאים בזה, ולכן יש הסוברים שהוא נחשב כחומר ממכר שיש להיגמל ממנו. ואם לא די בקפאין, הקפה מכיל רעלים נוספים  אחרים כגון קפסטול וקהוורל – עובדה שרבים לא מודעים לה.

ומה לגבי הגרסה הבריאה יותר של שייק מזין? סביר שגם הוא יכיל חומרי הדברה, בעיקר העלים הירוקים שנוסיף לו, אלא אם אנחנו מהצדיקים המקפידים על סחורה אורגנית. והנה… הבוקר רק התחיל ולגבי “מכסת הרעלים היומית” שלנו– שליש הכוס כבר מלאה.

ומה בשאר היום? חגיגת הרעלים בגוף בעיצומה – הפיח בכביש, הלחץ בעבודה, הכימיקלים באוויר, ארוחות הצהריים הגדושות במזון מן החי – הדגים המכילים מתכות כבדות מן הים. ואם לא די היה לגוף בכך – ה”חטא” האחרון מתבצע טרם שעת ההירדמות – זהו הרגע בו אנו שקועים במסכי הטלוויזיה או האייפון במקום לסיים אותו כפי שמגיע לגוף שלנו באמת – במדיטציה ונשימות. ממחקר של בית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד עולה כי השימוש במסכים הפולטים אור כחול בסמוך לשעות השינה מביא לפגיעה של עד 50 אחוז ביצירת המלטונין, כאשר המלטונין נפגע, השינה נפגעת, הגוף עייף יותר ועצבני יותר.

אז החלטתם ללכת על דיטוקס – כללי עשה ואל תעשה:

פרוטוקולים של דיטוקס צצים ברשת מכל עבר, החל מצום מים או צום מיצים וכלה בדיאטת ירקות מאודים או דיאטת Raw food. צורות נוספות פולשניות יותר של דיטוקס הן חוקנים למשל, כאשר יש אפילו, תתפלאו, חוקן קפה. הדבר החשוב ביותר הוא להבין שפרוטוקול שנכון ומתאים לאחד לא בהכרח יתאים לגופו של האחר.

דיטוקס זה בהחלט אינו משחק ילדים והוא חייב להיות מבוקר על ידי איש מקצוע מתאים על מנת שלא ליצור יותר נזק מתועלת. האם זה יכול לקרות? בוודאי! מדוע? הכבד מסלק רעלים בשני שלבים: ראשית – הכבד ממיר את הרעלים מסיסי השומן לרעלים שבמידה מועטה הם גם מסיסי מים. בשלב השני – הרעלים הופכים להיות מסיסי מים בלבד ומוצאים את דרכם אל מערכת השתן ומחוץ לגופנו. הסכנה הטמונה בתהליך הזה היא כאשר ניקוי הרעלים נעשה בצורה אגרסיבית שאינה מתאימה לגוף. במקרה הזה הרעלים מסיסי המים במחציתם ומסיסי השומן במחציתם (אלה שנוצרו לאחר השלב הראשון), אשר רעילים יותר לגוף מהרעלים בצורתם המקורית, לא יצליחו לעבור כלל לשלב השני בתהליך, כל זאת עקב עומס של הכבד, ויחדרו למערכת הדם שלנו כולה ומשם למחסום הדם-מוח. מה שאומר שברגע שהחלטנו לבצע דיטוקס פחות מומלץ וכדאי למשל לגשת לרכוש בחנויות טבע מארזי “דיטוקס” מוכנים מראש הכוללים משקאות ניקוי למספר ימים, שכן זה אינו דיטוקס מבוקר ואחראי כפי שגופנו זקוק לו.

אם בכל זאת החלטתם לעשות דיטוקס - קחו את זה ברצינות ותתכוננו בהתאם!

 

הכן את גופך לדיטוקס:

לא הרבה מודעים לכך אבל טרם הדיטוקס יש להכין את הגוף לפחות חודש מראש – לצרוך הרבה מים,  להוריד מזונות מן החי/מזונות מתועשים ומעובדים, להוריד אלכוהול, להפסיק צריכה של מזונות אלרגניים: גלוטן, סויה, שומשום ובוטנים. כמו כן יש לצמצם במעט את כמות הקלוריות, זאת כדי לאפשר לרקמות השומן להתחיל ולפרק את השומן המכיל גם את הרעלים מסיסי השומן.

יש לנקות את הגוף מתרופות ככל האפשר ומקפאין ולחדש את מלאי הערכים התזונתים – נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים, כדאי ביותר לצרוך מצליבים, שום ובצל הודות לרכיבים התזונתיים המופלאים שבהם והתומכים בניקוי הרעלים באופן מיטבי.

ובינתיים עד שנגיע לחוף מבטחים ניו זילנדי כדאי מאוד להיות ברוגע, להתחיל לתרגל נשימות  –  מדיטציות ויוגה יעשו את העבודה בצורה נפלאה.

דוגמה לתפריט דיאטת ניקוי רעלים

ארוחת בוקר: שייק פירות המורכב משני סוגי פירות, העדיפות היא לפירות אדומים הודות לנוגדי החמצון החזקים שבהם, חבילת נבטי חמניה ועוד כוס מלאה בעלים ירוקים – כאשר הסלרי מומלץ מאוד בשל הרכיבים התזונתיים שלו ושילובו המאלף עם טעמם של הפירות.

ארוחת צהריים: סלט חי הכולל ירקות בשלל צבעים: עגבניה, מלפפון, צנונית, ברוקולי, גמבה, גזר וכו’.

ארוחת ערב: מרק ירקות/ירקות מאודים.

הפרוטוקול האגרסיבי ביותר לניקוי רעלים – צום:

הצום אשר הוגדר על ידי הרברט שלטון, נטורופת אמריקאי, ובעיניי רבים אבי שיטת הריפוי הטבעי, כ”סכין המנתחים של הטבע”, הוא אחת השיטות העוצמתיות ביותר לניקוי הגוף מרעלים וכבר מקדמת דנא היה כלי לריפוי מחלות. הרמב”ם ולא אחר כתב באחד מספריו: “כי רבים מן החולים שסבלו ממחלות מסוימות … וריפאתי אותם במניעה מן המאכלים זמן ארוך ובמסירת רפואות באותו הזמן”.

ההסבר הפיזיולוגי של כוחו של הצום טמון בכך שכל עוד הגוף עסוק בפינוי הרעלים הנוצרים באופן טבעי על ידי תהליך המטבוליזם, הגוף אינו פנוי לפנות את הרעלים הישנים אשר הצטברו בו לאורך זמן. במצב של צום, מערכת העיכול נמצאת במנוחה מוחלטת והגוף מתעל את כל האנרגיה שלו לפינוי הרעלים בצורה האפקטיבית ביותר.

צום מיצים לניקוי רעלים:

צום המיצים בשונה מצום המים הוא דיטוקס מתון יותר. המיצים בעודם מופקים מתוצרת אורגנית (בייחוד העלים הירוקים) ומוגשים עם תום הסחיטה מספקים לגוף את הרכיבים התזונתיים האידיאליים (ויטמינים, מינרלים, כלורפיל, חלבונים ועוד). אותם רכיבים מעודדים את פינוי הרעלים מהגוף בצורה הדרגתית ומיטבית וכל זאת מבלי להכביד על מערכת העיכול, שכן המיצים, הנעדרים סיבים תזונתיים, נספגים ישירות למערכת הדם. היתרון הנוסף של צום המיצים טמון דווקא במה שלא נכנס לגופנו במהלך הצום –אותם מזונות הנמצאים באורח קבע בתפריט היומי שלנו: סוכר, מלח, קמח לבן וקפאין ואם לומר זאת בעדינות, זאת לא תהייה אבידה גדולה לגופנו אם לא ישובו. מיצי הפירות והירקות נחשבים למזון מלא בדיוק כמו הפרי/הירק עצמם, המיצים מועילים גם במצבי בריאות וגם במצבי חולי.

אם בכל זאת החלטתם לעשות דיטוקס - קחו את זה ברצינות ותתכוננו בהתאם!

 

ואם חשבתם לרגע שהולכת להיות כאן חגיגת מיצי פירות – סליחה מראש על האכזבה אך טעות בידכם כיוון שצום זה מתבסס בעיקר על צום מיצים ירוקים המורכבים בעיקר, תתפלאו, מעלים ירוקים 😀 בתוספת קישואים, מלפפונים, כרוב ועוד. קבוצת העלים הירוקים מכילים כמות גבוהה של כלורפיל המסייע להורדת רמת החומציות בגוף, מחזק את המערכת החיסונית, מונע ומטפל בדלקתיות ולכן מהותי להליך הדיטוקס. כלל שחשוב לדעת הוא שככל שיש יותר מיצי ירקות ופחות מיצי פירות – הצום עוצמתי יותר.

ההמלצה היא לשתות במהלך צום המיצים בין 6-8 כוסות מיץ ביום, כאשר ניתן לשלב גם מיץ מפרי אחד-שניים ביום. צום המיצים מתבצע בשילוב שתיית מים, כאשר העדיפות היא למים שאינם מכילים פלואוריד וכן בשילוב צריכת חליטות צמחי מרפא בעלי סגולות מאזנות ומרגיעות כדוגמת חליטת קמומיל, מליסה רוזמרין ולואיזה.

במידה ונרצה להאט את צום המיצים עקב תגובות הגוף המעידות על ניקוי מהיר מדי (בחילות, כאבי ראש, פריחה ותופעות נוספות) נוכל לאפשר הוספת סוכר כגון: מיץ תפוחים, מיץ סלק וגזר ועוד.

ולסיום … מתכון מנצח למיץ ירוק, מנקה טעים ובריא:

 2 מלפפונים

חבילת נבטי חמנייה

חבילת נבטי אפונה

2-3 גבעולי סלרי

תפוח

 

*** התכנים ו/או המאמרים ו/או המידע המתפרסמים באתר ו/או בפרסומים אחרים, אינם מהווים יעוץ רפואי ו/או מקצועי ו/או תחליף לייעוץ כזה ואינם בגדר המלצה או עצה רפואית או חוות דעת רפואית או אבחנה רפואית. כל מטרתם, לספק מידע ו/או העשרה ו/או הרחבת ידע אישי ומומלץ בטרם יישום ו/או עשיית כל שימוש במידע כאמור, לפנות לקבלת ייעוץ אישי ו/או פרטני ע”י בעל מקצוע מומחה (לרבות רופא, תזונאי וכד’) ו/או לערוך בדיקות מקדימות הולמות.

0